Infographic betekent letterlijk het visualiseren van informatie (data). Het streven voor een goede infographic is om (complexe )informatie op eenvoudige wijze te laten communiceren. Een interessante infographic kan zorgen voor inkomende links naar je website en kan eenvoudig gedeeld worden op social media platvormen. Daarom zijn geslaagde infographics ook hele krachtige marketingtools.
En hoe doe je dat dan, een visuele vertaling maken van informatie? Beeld en kleur communiceert het snelst. Het menselijk brein kan beeld en kleur veel sneller verwerken dan tekst. Al deze designkwesties pikken wij mensen in één seconde moeiteloos op en vertalen we gelijk naar een boodschap of verhaal. Dat verhaal of die boodschap die we binnen een seconde concluderen moet dan wel passen bij het doel en de kernboodschap van de infographic. Blijkt de boodschap iets anders te zijn dan wat de kijker zo snel had bedacht dan voelt deze zich op het verkeerde been gezet en wekt dit irritatie op. Het bedenken van een infographic is dan ook geen invuloefening en vergt aardig wat creativiteit en denkwerk van de ontwerper.
Dus is het taak om de kunst van het communiceren met beeld, kleur, compositie en vormgeving goed onder te knie te krijgen. Daar gaat deze cursus over.
Dit is geen doe-cursus. Je leert geen infographics daadwerkelijk te maken. Daarvoor zou je onze cursus Infographics maken met Adobe Illustrator kunnen gaan volgen. In deze cursus leer je aan welke voorwaarden een goede infographic moet voldoen. Aan de hand van voorbeelden leer je goede en slechte infographics van elkaar te onderscheiden. Je zult gaan begrijpen dat de wijze waarop je compositie, tekst, illustratie en kleur moet inzetten voor een infographic echt zijn eigen regels heeft.
De duur van deze videocursus is 1 uur en 26 minuten met een studiebelasting van ca. 2 tot 3 uur. Onze video’s zijn met zorg gemonteerd. Hierin leggen we in een zo kort mogelijke tijd exact uit wat je moet weten. Echter om je deze technieken volledig eigen te maken zul je met al het geleerde moeten experimenteren en oefenen. Hiervoor kun je ofwel ons downloadbaar materiaal of eigen materiaal gebruiken. Houd rekening met een minimale studiebelasting van twee keer de videoduur.
Ben je communicatiemedewerker en/of tekstschrijver en moet je een vormgever aansturen om een infographic te maken dan ben jij verantwoordelijk voor de teksten en de inhoud. Content en teksten leveren voor een infographic vereist echt een specifieke kijk op de opdracht. Ben je vormgever en is het jouw taak om infographics vorm te geven dan moet je je bewust zijn dat niet elk soort content geschikt is om toe te passen in een infographic. Zowel tekstschrijvers als vormgevers hebben baat bij dit inzicht om tot goede en krachtige infographics te komen. Dit is absoluut een samenspel tussen opdrachtgever, tekstschrijver en vormgever.
De cursus bestaat uit video’s met downloadbaar oefenmateriaal. Al onze video’s zijn Nederlands gesproken en ondertiteld. Wij maken zoveel mogelijk gebruik van de Engelse Interface van de software maar we benoemen in onze uitleg ook de Nederlandse (vak)termen. Je dient zelf zorg te dragen voor de installatie van de benodigde software op je computer.
Deze cursus is opgebouwd uit instructievideo’s verdeeld over hoofdstukken. Wij adviseren om de volgorde van de hoofdstukken en de video’s aan te houden aangezien latere video’s vaak teruggrijpen op geleerde kennis in eerder video’s.
Voor het volgen van deze cursus heb je geen specifieke voorkennis nodig.
Deze cursus bevat geen (eind)toets. Je ontvangt bij afronding een certificaat als bewijs van deelname.
Na het succesvol volgen van deze cursus ontvang je een bewijs van afronding van House-of-Training. Bewaar dit deelnamebewijs bij je (LinkedIn) profiel, portfolio of online CV. Zo toon je aan iedereen jouw kennis, ambitie en talent.
01:26:03
Beginner
deel deze cursus:
Maak kennis met de kracht van infographics! Aan de hand van voorbeelden leer je goede en slechte infographics van elkaar te onderscheiden.
Cursusprogramma